Bästa hockeytipsen

Hur du tacklar Corona och kommer ut starkare än innan

Coronakrisen har slagit slagskottshårt mot hockeyvärlden. Slutspel ställs in, hockeyföreningar förlorar intäkter och lag splittras i förtid. Kaos och förödelse. Men det kommer en morgondag. Vi vet inte när, bara att vi måste vara förberedda. förberedelser som startar nu. Därför listar jag tre väldigt enkla saker du som hockeyspelare, förälder och supporter kan göra för att tackla corona och komma ut starkare än innan.

Ja, hockeyvåren blev verkligen inte som vi tänkt oss. Det var ju bara någon månad sedan det vårades för precis en sån där avslutning som vi väntat hela vintern på. I Sverige fylldes veckorna av jämna och sevärda matcher från SHL, Hockeyallsvenskan, Hockeyettan och SDHL. Men det var innan den kom.

Den där jävla Coronan.

Istället sitter vi hemma, avskilda från resten av hockeyvärlden, och tittar på repriser från lockoutsäsongen 2013/2014. Visserligen inget dåligt alternativ med tanke på omständigheterna. All kred till C More för en mycket snabbfotad lösning.

Men hade vi fått välja hade såklart vardagen sett annorlunda ut.

Allt vi kan göra nu är att det bästa av situationen. Och det ska vi givetvis göra – även om det känns tungt. Därför tänkte jag dela med mig att tre enkla saker jag själv gör för att inte säcka ihop totalt innan hockeysäsongen (förhoppningsvis) drar igång igen i augusti. Förhoppningsvis kan det motivera dig att göra det bästa av en dålig situation och bli en lite, lite bättre hockeyspelare, hockeyförälder och hockeysupporter på vägen.

Fortsätt träna

Är det någonting som dröst över oss sedan Covid-19 svepte in över landet är det träna-hemma-tjänster. Gym, klädkedjor och personliga tränare trollar med både appar, onlinekurser och träningsredskap för att få oss att träna hemma. Det är uppenbart; vill du träna hemma finns det alternativ.

Det jag har är mer en påminnelse. “Social distansering” betyder inte att du måste sitta hemma på rummet, strecktitta hela Game of Thrones och äta Ben and Jerry’s. Använd inte Corona som en ursäkt till att lägga hockeyn på is (ursäkta ordvitsen) tills allt är som vanligt igen. För det vet vi inte när det blir.

Träning är en färskvara. Det går att hålla igång utan att öka smittorisken. Ta dig ut i det där tråkiga löparspåret. Stretcha de där stela ljumskarna för en gång skull eller varför inte testa på mental träning? Som jag ser det ger mer tid hemma mer tid åt kvalitétsträning – inte Netflix. I alla fall om du vill komma ut på topp när den här stormen väl är över.

Det gäller inte bara spelare. Timmarna du som hockeyförälder och supporter spenderat på läktaren i ishallen varje vecka behöver inte bytas ut mot fyra extra avsnitt av The Blacklist varje kväll. Använd tiden väl för att vara beredd när allt drar igång igen. Snart kommer du helt plötsligt inte har tid att göra vad du vill längre.

ta tid till att reflektera

Det leder mig osökt in på nästa punkt. Tack vare Corona (se där!) har vi tvingats ut ur våra hamsterhjul. Äta, jobba, skjutsa, träna, äta, sova. Äta, jobba, skjutsa, träna, äta, sova. Äta, jobba, skj…Corona? Aha, vad fan nu då? Innan har du kanske varken haft tid eller ork att reflektera över hur du lever din vardag. Coronas något deprimerande lugn är ett utmärkt tillfälle att se över dina rutiner. Får du tid till det som är viktigt? Det du helst av allt lägger tid på? Om du inte får tiden att gå ihop, varför är det så? Om du känner att du har tid, fråga dig själv; hur får jag ännu mer? Se över dina prioriteringar. Min gissning är att det där hamsterhjulet, ja alltså hockeylivet, hade varit roligare om dina val var mer medvetna.

STÖD DIN HOCKEYFÖRENING

Den sista och kanske allra viktigaste punkten. Dagsläget för de flesta föreningarna är väldigt osäker. Vårens abrupta slut på säsongen gjorde att de budgeterade resultaten sprack för både elitklubbar och lokala ungdomsorganisationer. Inställda slutspel, kval och cuper gjorde att intäkter på flera miljoner försvann in i ett stort svart hål vid namn Covid-19. Jag läste någonstans att Djurgårdens SHL-lag räknade med att gå miste om 17 miljoner kronor när resten av SHL-säsongen ställdes in.

Och än är det inte slut. Ovissheten är fortfarande stor kring vad som kommer hända med nästa säsong. Runt om i landet står sportchefer inför ett viktigt val. Värva – eller inte värva? Stå med 25 skrivna kontrakt när Ishockeyförbundet bestämmer sig för att ställa in även nästa säsong vore inte så kul. Men det vore det inte heller att dra igång säsongen utan spelare. Som sagt, ur den aspekten är ovissheten kanske det som skadar mest.

Så vad kan vi göra för att hjälpa våra favoritklubbar? Ja, flera saker. Fiktiva matchbiljetter, “soffbiljetter”, tycker jag är en superidé som många klubbar just nu kör med. Istället för att köpa matchbiljetter swishar du motsvarande (eller valfri) summa för en fiktiv biljett. Det kommer såklart inte spelas någon match, så summan är symbolisk. Rent rationellt är det kanske inte någon superdeal för dig som supporter eftersom att du egentligen inte får någonting tillbaka förutom ett gott samvete. Men vad är egentligen rationellt med att älska en ishockeyklubb? Pengarna behövs för att lindrar såren som den inställda säsongen rivit upp och hjälper klubben med likvida medel inför nästa säsong.

Ett annat alternativ är att köpa merchandise. Alltså halsdukar, matchtröjor, kepsar – you name it. Om du bestämt dig för att gå på matcherna även nästa år (förmodat att det faktiskt blir en säsong), varför inte passa på att köpa en ny halsduk redan nu? Här får du ju faktiskt någonting tillbaka, samtidigt som klubben får in pengar när de behövs som mest. Som sagt, detta var bara två superenkla saker du kan göra för din favoritklubb så här i kristider. Det finns säkert många andra. Det viktigaste är att vi kommer ihåg att det alltid är bättre att göra lite än att inte göra något alls.

Har du andra idéer på hur vi gör det bästa av rådande omständigheter som från ett hockeyperspektiv rent ut sagt suger? Lämna gärna en kommentar nedan 👇🏻

Dela det här med dina vänner:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *